Odkryto nieuchwytną gwiazdę kryjącą się za supernową typu Ic

Astronomowie nareszcie mogli odkryć długo poszukiwanego prekursora określonego typu eksplodującej gwiazdy, przeczesując archiwalne dane z Kosmicznego Teleskopu Hubble’a. Uważa się, że supernowa typu Ic wybuchnie, gdy jej masywna gwiazda zostanie pozbawiona zewnętrznych warstw wodoru i helu.

Premiera książki "Początki (prawie) wszystkiego"

Początki (prawie) wszystkiego
Ukazała się książka, która opowiada skąd wzięło (prawie) wszystko: Wszechświat, gwiazdy, planety, życie, cywilizacja... Zachęcamy do jej lektury, książka otrzymała patronat od czasopisma i portalu "Urania - Postępy Astronomii".

Kolejny satelita ICEYE już 19 listopada trafi na orbitę

ICEYE-X2 to wyposażony w radar SAR polsko-fiński satelita do obserwacji Ziemi. Jego wystrzelenie stanowić będzie kolejny krok na drodze do budowy innowacyjnej konstelacji zdolnej do pozyskiwania wysokiej jakości zobrazowań satelitarnych niezależnie od warunków pogodowych. Start misji zaplanowano na 19 listopada. Satelita został zaprojektowany i wybudowany przez fińską firmę ICEYE, przy udziale polskiej spółki Creotech Instruments S.A.

Zaproszenie na finał Copernicus Hackaton w Warszawie

Organizatorzy zapraszają na finał międzynarodowego wydarzenia pobudzającego rozwój technologii opartych o dane pochodzące z satelitów obserwacyjnych - Copernicus Hackathon, który odbędzie się już w najbliższą sobotę w warszawskim Space Hubie (Brain Embassy, 5 piętro, Al. Jerozolimskie 181B, Warszawa).

Udany start nowej indyjskiej rakiety GSLV Mk.III

Z indyjskiego kosmodromu Satish Dhawan wystartowała rakieta GSLV Mk.III z satelitą telekomunikacyjnym GSAT-29. Był to ostatni lot testowy nowej, ciężkiej rakiety nośnej Indii. Kolejny udany lot daje zielone światło przed wysłaniem lądownika księżycowego w styczniu.

Urania TV nr 6 o planetarium w Grudziądzu

Czy wiecie, że szkolne planetarium w Grudziądzu to drugie najstarsze planetarium w Polsce? W Urania TV przedstawiamy tę ciekawą placówkę.

Taniec małych galaktyk otaczających Drogę Mleczną

Międzynarodowy zespół kierowany przez naukowców z IAC wykorzystał dane z satelity Gaia do pomiaru ruchu 39 galaktyk karłowatych. Dane te dostarczają informacji na temat dynamiki tych galaktyk, ich historii oraz interakcji z Drogą Mleczną.

Strony